Kritisk tenkning
Hvordan kan du vite om noe er en mening eller et faktum?
Oppmuntrer barn til å skille mellom hva som er faktiske opplysninger og hva som er folks meninger.
- Hvis samtalen stopper opp: Prøv et nytt spørsmål ved å klikke på “Vis et nytt spørsmål” over.
- Start med lett samtale: Start gjerne i “Opp ned!”-kategorien for å få i gang kreativitet og latter.
- Still oppfølgingsspørsmål: Bruk spørsmål som begynner med “Hva får deg til å tenke det?” eller “Kan du fortelle mer om det?”
- Gi tid til å tenke: Det er helt greit med pauser – la barnet få tenke seg om før de svarer.
- Ingen svar er “feil”: Hvert svar er verdifullt og kan føre til interessante diskusjoner. Hvis samtalen flyter og tar en ny retning, følg den, ikke skriptet. Bra!
Oppfølgingsspørsmål
- Kan du tenke deg et eksempel på en mening og et faktum?
- Hvorfor kan forskjellige mennesker ha forskjellige meninger om det samme?
- Er det alltid feil å ha en mening? Hvordan kan vi respektere andres meninger?