Læring & mestring
Hvordan kan du bruke feil som en måte å lære på?
Oppmuntrer til tenking rundt hvordan feil kan være en viktig del av læringsprosessen.
- Hvis samtalen stopper opp: Prøv et nytt spørsmål ved å klikke på “Vis et nytt spørsmål” over.
- Start med lett samtale: Start gjerne i “Opp ned!”-kategorien for å få i gang kreativitet og latter.
- Still oppfølgingsspørsmål: Bruk spørsmål som begynner med “Hva får deg til å tenke det?” eller “Kan du fortelle mer om det?”
- Gi tid til å tenke: Det er helt greit med pauser – la barnet få tenke seg om før de svarer.
- Ingen svar er “feil”: Hvert svar er verdifullt og kan føre til interessante diskusjoner. Hvis samtalen flyter og tar en ny retning, følg den, ikke skriptet. Bra!
Oppfølgingsspørsmål
- Kan du gi et eksempel på en gang du lærte noe nytt etter å ha gjort en feil?
- Hva føler du når du feiler, og hvordan kan du endre den følelsen til noe positivt?
- Hvilke strategier kan du bruke for å håndtere feil når du prøver noe nytt?