Læring & mestring
Hva betyr det for deg å “feile” i noe du prøver å lære?
Fremmer forståelse av hvordan feil kan være en del av læringsprosessen.
- Hvis samtalen stopper opp: Prøv et nytt spørsmål ved å klikke på “Vis et nytt spørsmål” over.
- Start med lett samtale: Start gjerne i “Opp ned!”-kategorien for å få i gang kreativitet og latter.
- Still oppfølgingsspørsmål: Bruk spørsmål som begynner med “Hva får deg til å tenke det?” eller “Kan du fortelle mer om det?”
- Gi tid til å tenke: Det er helt greit med pauser – la barnet få tenke seg om før de svarer.
- Ingen svar er “feil”: Hvert svar er verdifullt og kan føre til interessante diskusjoner. Hvis samtalen flyter og tar en ny retning, følg den, ikke skriptet. Bra!
Oppfølgingsspørsmål
- Har du en historie om et tidspunkt da du feilet, men lærte noe verdifullt?
- Hvordan kan vi endre tanken vår om å feile til noe positivt?
- Hva kan du gjøre neste gang du står overfor en feil?