Viser 12 spørsmål

Hva er forskjellen mellom å kritisere noen og å gi konstruktiv tilbakemelding?

Oppfordrer til refleksjon over hvordan vi kommuniserer med hverandre.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan ville du reagert på kritikk?
  • Hva mener du er en god måte å gi tilbakemelding på?
  • Kan du gi et eksempel på konstruktiv tilbakemelding du har gitt eller fått?

Hvor viktig er det å ha empati for andre? Hva betyr det for deg?

Hjelper til å forstå verdien av empati i samfunn og relasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på når empati har gjort en forskjell for deg eller noen andre?
  • Hvordan kan vi trene på å bli mer empatiske?
  • Hva tenker du om situasjoner der folk mangler empati?

Hvordan kan vi lære av våre feil og ta ansvar for dem?

Oppfordrer ungdommer til å se på ansvarlighet og læring fra erfaringer.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilken feil har lært deg mest i livet ditt?
  • Hvordan kan du be om unnskyldning på en meningsfull måte?
  • Hva kan man gjøre om man opplever vanskeligheter med å ta ansvar?

Er det alltid feil å stjele, uansett situasjonen?

Fremmer diskusjon om moral og situasjonsbetinget etikk.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke omstendigheter kan rettferdiggjøre å stjele?
  • Hvordan ville du følt det etter å ha stjålet noe?
  • Kan du tenke deg en situasjon der du ville vurdert å stjele?

Bør man alltid sette andres behov foran sine egne?

Hjelper med å utforske balansen mellom egoisme og altruism.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel der du har gjort dette?
  • Når kan det være viktig å ta vare på seg selv først?
  • Hvordan finner man en balanse mellom sine egne behov og andres?

Hva er din oppfatning av hvordan vi skal behandle mennesker som er forskjellige fra oss?

Oppfordrer til refleksjon over respekt og likeverd.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvorfor er det viktig å respektere ulikhet?
  • Kan du tenke deg en situasjon der du lærte noe fra noen som er forskjellig fra deg?
  • Hvordan kan vi skape et mer inkluderende fellesskap?

Når er det riktig å stå opp mot mobbing?

Hjelper ungdommer med å tenke gjennom når og hvordan de skal ta stilling til mobbing.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva ville du gjort hvis du så noen bli mobbet?
  • Hva hindrer folk fra å si ifra om mobbing?
  • Hvordan kan vi støtte hverandre i kampene mot mobbing?

Hvorfor tror du vi har regler i samfunnet?

Oppfordrer til refleksjon om nødvendigheten av regler og lover.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva skjer om vi ikke har noen regler?
  • Er det noen regler du synes er unødvendige?
  • Kan du tenke deg en situasjon der en regel kan være urettferdig?

Hva betyr rettferdighet for deg? Kan rettferdighet variere fra person til person?

Hjelper til med å forstå begrepet rettferdighet og hvordan det oppleves ulikt.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på en situasjon der du følte at rettferdighet ikke ble oppfylt?
  • Hva synes du om systemer som prøver å skape rettferdighet, som domstoler?
  • Hvordan kan vi fremme rettferdighet i samfunnet vårt?

Er det viktig å alltid si sannheten? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Oppfordrer til refleksjon over ærlighet og konsekvensene av løgn.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva tenker du om situasjoner der en løgn kan beskytte noen?
  • Kan ærlighet noen ganger føre til negative konsekvenser?
  • Hvordan ville du reagert om noen løy til deg?

Hva betyr respekt for andre for deg, og hvordan viser du det i hverdagen?

Fremmer refleksjon på hvordan vi kan vise respekt i våre relasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på en situasjon der du viste respekt?
  • Hvordan tror du respekten du viser påvirker andre mennesker?
  • Hva mener du er viktigst for å opprettholde respekt mellom mennesker?

Er det noen situasjoner der det er greit å lyve? Hva tenker du?

Oppfordrer til refleksjon over ærlighet og de etiske dilemmaene rundt det å lyve.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva ville være konsekvensene av å lyve i disse situasjonene?
  • Har du noen gang vært i en situasjon der du følte at du måtte lyve?
  • Hvordan ville du reagert dersom noen lyver for deg?