Viser 11 spørsmål

Hva gjør du når du er glad, og hva gjør det med deg?

Hjelper barnet å anerkjenne glede og dens positive effekter.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan reagerer andre når du er glad?
  • Hva liker du å gjøre når du føler deg glad?
  • Hvordan kan du dele gleden din med andre?

Hvordan kan vi si unnskyld hvis vi sårer noen?

Hjelper barnet til å forstå viktigheten av unnskyldning og reparasjon av relasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva kan du si for å gjøre det bedre?
  • Hvordan tror du personen føler seg?
  • Hvorfor er det viktig å si unnskyld?

Kan du fortelle om en tid da du følte deg skuffet?

Hjelper barnet å reflektere over skuffelse og hva som kan gjøres i slike situasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan surete skuffelsen din kropp?
  • Hva gjorde du for å føle deg bedre?
  • Kanskje noen andre også følte seg likt, hva kunne dere snakke om?

Hva gjør du hvis en venn blir mobbet?

Oppmuntrer barnet til å tenke på handlinger som viser støtte og mot.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan ville du følt deg hvis det var deg?
  • Hva kan du si for å støtte vennen din?
  • Hvorfor er det viktig å si ifra når noe sånt skjer?

Hvordan reagerer kroppen din når du er nervøs?

Hjelper barnet til å bli bevisst på kroppslige reaksjoner knyttet til følelser.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du kjenne forskjell fra når du er rolig?
  • Hva kan du gjøre for å føle deg bedre når du er nervøs?
  • Har du noen gang vært nervøs før en viktig hendelse?

Hva føler du når du vinner en lek som du har øvd mye på?

Hjelper barnet å gi språklig uttrykk for stolthet og glede.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan tror du vennene dine føler seg når du vinner?
  • Hva kan du gjøre for å feire sammen med dem?
  • Har du noen gang følt deg dårlig når noen andre vinner?

Hvordan kan du vite om en venn er sint eller lei seg?

Oppfordrer barnet til å utvikle observasjon av andres følelser.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke tegn ser du når noen er sinte?
  • Hvordan tror du de kan føle seg på innsiden?
  • Hva kan du si eller gjøre for å hjelpe dem?

Hva gjør du når du er lei deg, og er det noe som kan gjøre deg glad igjen?

Hjelper barnet med å identifisere tristhet og strategier for å håndtere den.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva pleier du å tenke på når du er trist?
  • Har du en favorittlek eller aktivitet som gjør deg glad?
  • Hvem kan du snakke med når du føler deg lei deg?

Hvordan føler du deg når du hjelper en venn?

Hjelper barnet med å gjenkjenne positive følelser knyttet til empati og hjelp.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du fortelle om en gang du hjalp noen?
  • Hvordan tror du vennen din følte seg da?
  • Hva kan dere gjøre sammen neste gang for å hjelpe hverandre?

Hva gjør du når noen rundt deg er triste, og hvordan kan du hjelpe dem?

Fremmer empati og forståelse for andres følelser.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan vet du at noen er triste?
  • Har du noen gang følt dig trist, og hva kunne hjulpet deg?
  • Hvorfor er det viktig å være snill mot venner som er triste?

Hvordan føler du deg når du er glad, og hva får deg til å føle deg sånn?

Hjelper med å identifisere og sette ord på egne positive følelser.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du huske en spesiell stund når du var veldig glad?
  • Hvem liker du å dele gleden din med, og hvorfor?
  • Hva kan du gjøre for å bli glad igjen når du føler deg trist?