Viser 11 spørsmål

Hva er viktig for deg når du lærer noe nytt?

Hjelper barn med å identifisere læringsverdier.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva gjør at læring blir lettere for deg?
  • Hvem er de mest inspirerende lærerene for deg?
  • Hva skulle du ønske var annerledes i læringsprosessen?

Kan du huske en gang du følte deg stolt over deg selv?

Hjelper barn med å reflektere over egne prestasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva hadde du gjort for å oppnå dette?
  • Hvilke følelser hadde du da?
  • Hvordan kan du bruke denne stoltheten til å gjøre mer?

Hvordan feirer du når du lærer noe nytt?

Fremmer viktigheten av å feire fremganger.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva gjør du for å belønne deg selv?
  • Hvem liker du å dele nyheten med?
  • Hvordan føles det å dele din fremgang med andre?

Hvilken innsats har du gjort for å forbedre deg i noe?

Oppmuntrer barn til å reflektere over innsats og fremgang.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva motiverte deg til å øve?
  • Hvilke endringer har du merket siden du begynte?
  • Hva føles best med å ha jobbet hardt?

Hva gjør du når noe er vanskelig å lære?

Oppfordrer til strategier for å håndtere vanskeligheter.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvem kan hjelpe deg når du står fast?
  • Hvilke metoder bruker du for å forstå noe bedre?
  • Hvordan kan du bryte ned oppgaven i mindre deler?

Kan du fortelle om et øyeblikk der du klarte noe vanskelig?

Fremmer refleksjon over prestasjoner og mestring.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva gjorde det vanskelig for deg?
  • Hvordan klarte du å overvinne utfordringen?
  • Hvordan følte du deg etter å ha klart det?

Når føler du deg mest motløs, og hva kan hjelpe deg?

Hjelper barn til å gjenkjenne motgang og sikre støtte.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvem kan du snakke med når du føler deg slik?
  • Hva liker du å gjøre for å føle deg bedre?
  • Hvordan kan du bruke denne følelsen til å bli sterkere?

Hvilken ny ferdighet ønsker du å lære, og hvorfor?

Fremmer nysgjerrighet og personlig målsetting.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva motiverer deg til å lære denne ferdigheten?
  • Hvordan tror du det vil føles å mestre denne ferdigheten?
  • Hvilke skritt kan du ta for å begynne å lære den?

Hva har du lært av en feil du har gjort?

Oppfordrer barn til å reflektere over hvordan feil kan være nyttige for læring.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan føltes det da du gjorde feilen?
  • Hvorfor tror du det er viktig å lære av feil?
  • Hva vil du gjøre annerledes neste gang?

Hva gjør deg stolt når du lærer noe nytt?

Oppmuntrer barn til å identifisere og feire sine egne mestringsopplevelser.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan viser du at du er stolt?
  • Hva liker du best med å lære noe nytt?
  • Hvordan føles det når du mestrer noe etter å ha øvd?

Kan du fortelle om en gang du måtte prøve flere ganger før du klarte noe?

Hjelper barn å reflektere over betydningen av utholdenhet og å lære av motgang.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan følte du deg når du ikke klarte det første gang?
  • Hva gjorde du for å fortsette å prøve?
  • Hva lærte du av denne opplevelsen?