Alle samtaler
Viser 11 spørsmål
Hvordan kan du forstå hvordan en venn føler seg uten at de sier det?
Oppmuntrer til å gjenkjenne ikke-verbale signaler og følelser hos andre.
Oppfølgingsspørsmål:
- Kan du gi et eksempel på noe ingen sa, men som du forsto?
- Hva kan du gjøre for å vise at du er der for dem?
- Hvorfor er det nyttig å forstå hva vennene dine føler?
Hva kan du gjøre hvis du ser noen som er ensomme i friminuttet?
Hjelper barn å tenke på tiltak for å inkludere andre i lek.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hvordan kan du invitere dem til å bli med?
- Hvorfor tror du noen kan føle seg ensomme?
- Hva kan skje hvis vi tar med noen på leken?
Hvordan ville du følt deg hvis noen alltid tilkalte oppmerksomhet på deg?
Fremmer refleksjon om hvordan det føles å bli oversett eller overkjørt.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hvordan kan du få andre til å føle seg verdifulle?
- Hva kan du gjøre hvis du merker at noen trenger mer oppmerksomhet?
- Hvorfor er det viktig å gi plass til alle i samtaler?
Hvordan kan du trøste en venn som er lei seg?
Hjelper barn med å utvikle empati og foreslå trøstende handlinger.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hva ville du likt at en venn gjorde for deg hvis du var lei deg?
- Er det noen ord som kan hjelpe når en venn er trist?
- Hvorfor er det viktig å være der for vennene våre?
Hva betyr det å dele med andre?
Dette spørsmålet hjelper barn å forstå viktigheten av deling og samarbeid.
Oppfølgingsspørsmål:
- Kan du tenke deg en situasjon der deling var viktig?
- Hvordan føler du når noen deler med deg?
- Hvorfor tror du noen kan synes det er vanskelig å dele?
Hvordan kan du vise vennlighet mot andre?
Dette spørsmålet oppfordrer barn til å tenke på handlinger som viser vennlighet.
Oppfølgingsspørsmål:
- Kan du huske en gang du gjorde noe snilt for noen?
- Hvordan føltes det å gjøre noe snilt?
- Hvordan tror du vennligheten påvirker andre?
Hvorfor er det viktig å lytte til andre når de snakker?
Oppfordrer til aktiv lytting og verdsetting av andres meninger.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hvordan kan du vise at du lytter?
- Frister du alltid å avbryte eller lytter du til enden?
- Hva kan skje hvis du ikke lytter til folk?
Hva kan du gjøre hvis du ser noen som blir mobbet?
Hjelper barn å tenke på hvordan de kan handle i situasjoner hvor andre blir urettferdig behandlet.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hvorfor er det viktig å si ifra hvis noen blir mobbet?
- Hvordan kan du hjelpe en venn som har det vanskelig?
- Hva ville du ønsket at noen gjorde for deg hvis du ble mobbet?
Hvordan ville du følt deg hvis ingen ville leke med deg?
Dette spørsmålet oppfordrer til refleksjon over egne følelser og hvordan andre kan føle seg.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hva kan du gjøre for å inkludere noen som er alene?
- Har du vært i en situasjon der du følte deg utenfor?
- Hvorfor tror du det er viktig å være åpen for nye venner?
Hvordan kan vi jobbe sammen som en gruppe for å løse et problem?
Oppfordrer barn til å tenke på samarbeid og gruppedynamikk.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hva kan du gjøre hvis noen har en annen idé enn deg?
- Hvorfor er det bra å bruke andres ideer i en gruppe?
- Hvordan kan vi bestemme hvem som gjør hva i oppgaven?
Hva gjør du hvis du ser at noen leker alene og ser trist ut?
Hjelper barn med å reflektere over hvordan de kan inkludere andre og vise empati.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hva kan du si for å bli bedre kjent med dem?
- Har du noen gang følt deg alene? Hvordan var det?
- Hvordan kan du gjøre det morsommere for alle å leke sammen?