Viser 12 spørsmål

Hvordan kan man løse en uenighet mellom venner?

Fremmer gode metoder for løsning av konflikter.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Har du vært med på å løse en konflikt? Hva skjedde?
  • Hvorfor er det viktig å snakke sammen når man er uenige?
  • Hvordan kan du hjelpe en venn som krangler med en annen venn?

Hvordan kan du være deg selv med vennene dine?

Hjelper barn å forstå viktigheten av å være autentisk i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Føler du at du kan være deg selv med vennene dine? Hvorfor?
  • Hvordan kan du oppmuntre vennene dine til å være seg selv?
  • Hva betyr det å være 'seg selv' for deg?

Hva tror du er det viktigste i et vennskap?

Fremmer diskusjon om hva som gjør vennskap verdifulle.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du nevne tre ting som er viktige i vennskap?
  • Hvordan kan du være sikker på at vennene dine føler seg verdifulle?
  • Hva kan skje hvis noen glemmer det viktigste i et vennskap?

Hvordan kan du vise at du bryr deg om vennene dine?

Oppmuntrer til handlinger som viser omtanke og vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke små ting kan du gjøre for å glede vennene dine?
  • Hvordan føles det når du viser at du bryr deg?
  • Hva er noe fint du kan gjøre for en venn i dag?

Hva betyr det å ha mange venner?

Hjelper barn å reflektere over antall venner og hva det betyr.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Føler du deg bedre med mange venner eller bare noen få?
  • Hvordan kan du være en venn for flere folk?
  • Hva slags vennskap kan være de beste?

Hvordan kan det føles å være alene sammen med en venn?

Fremmer refleksjon om kvaliteten av samvær med venner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Liker du å være alene med venner? Hvorfor?
  • Hva liker du å gjøre når dere er alene sammen?
  • Hvordan kan du skape gode øyeblikk når dere er alene?

Hva gjør du hvis du og en venn har en krangel?

Oppfordrer til problemløsning og konfliktløsning.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan føles det å krangle med en venn?
  • Hva er en god måte å løse en krangel på?
  • Kan det være bra å krangle noen ganger? Hvorfor?

Hva gjør at du føler deg trygg med vennene dine?

Fremmer diskusjon om tillit og trygghet i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du huske en situasjon hvor du følte deg trygg med en venn?
  • Hva kan venner gjøre for å bygge tillit?
  • Hvordan kan du være en trygg venn for andre?

Har du noen gang følt deg utenfor i leken?

Oppmuntrer til refleksjon om opplevelser av utestenging.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan føltes det da du var alene?
  • Hva kunne vennene dine ha gjort for å inkludere deg?
  • Hva ville du gjort for å hjelpe noen som føler seg utenfor?

Hva betyr det å være en god venn?

Hjelper barn å tenke på egenskaper som gjør vennskap sterke.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på noe en god venn gjør?
  • Hvordan føles det å være med en god venn?
  • Hva slags ting gjør du for å være en god venn?

Hvordan føles det når du ikke blir inkludert i leken?

Engasjerer barn i å uttrykke sine følelser angående ekskludering.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du fortelle om en gang du følte deg slik?
  • Hva tror du kan hjelpe når noen føler seg utenfor?
  • Hvordan ville du likt å bli behandlet hvis du ikke ble inkludert?

Hvordan kan du være en god venn?

Oppfordrer barn til å reflektere over kvalitetene som gjør dem til gode venner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke ting kan du gjøre for å hjelpe vennen din?
  • Hva liker du at vennene dine gjør for deg?
  • Hvordan kan du vise at du bryr deg om vennene dine?