Alle samtaler
Viser 11 spørsmål
Hva er noe du har lært fra vennene dine?
Oppfordrer til refleksjon over læring i vennskap.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hvilke egenskaper har vennene dine som du beundrer?
- Hvordan har vennene dine påvirket deg?
- Hva kan du lære av vennene dine i fremtiden?
Hva kan du gjøre hvis du ser at noen er alene på lekeplassen?
Reflekterer over handlinger for å inkludere andre.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hvorfor tror du det er viktig å inkludere andre?
- Hvordan ville du følt deg hvis noen kom for å prate med deg?
- Kan du tenke på måter å være vennlig på?
Hvordan kan man sette grenser i vennskap?
Få barn til å tenke på viktigheten av grensesetting.
Oppfølgingsspørsmål:
- Har du noen gang følt at du trenger å sette en grense med en venn?
- Hva kan skje hvis man ikke setter grenser?
- Hvordan kan man kommunisere disse grensene til vennene?
Hva ville du gjort hvis en venn ble utestengt fra en gruppe?
Fremmer tanker om rettferdighet og hvordan handle i sosiale situasjoner.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hvordan ville du føle deg i den situasjonen?
- Hva tror du vennens reaksjon ville vært?
- Hva kan du gjøre for å støtte vennen din?
Hva gjør deg komfortabel med å være deg selv rundt vennene dine?
Fremmer refleksjon over selvbilde og aksept i vennskap.
Oppfølgingsspørsmål:
- Er det noe du pleier å skjule for vennene dine?
- Hva synes vennene dine om deg som gjør at du føler deg akseptert?
- Hvordan kan du hjelpe venner til å føle seg komfortable med seg selv?
Hvordan kan lojalitet være viktig i vennskap?
Oppfordrer til å vurdere betydningen av lojalitet mellom venner.
Oppfølgingsspørsmål:
- Kan du gi et eksempel på når du har vært lojal mot en venn?
- Hva føler du om venner som ikke er lojale?
- Hvordan kan lojalitet bygge sterkere vennskap?
Hva gjør at du føler deg inkludert i en gruppe?
Tar for seg følelsen av tilhørighet i sosiale sammenhenger.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hva kan du gjøre for å inkludere andre?
- Hvilke situasjoner får deg til å føle deg litt utenfor?
- Hvordan kan du bidra til å skape et inkluderende miljø?
Hvordan ville du håndtert en konflikt med en venn?
Oppfordrer til å tenke på konstruktiv konfliktløsning.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hva slags kommunikasjon ville vært viktig i den situasjonen?
- Hvordan ville du føle deg etter å ha løst konflikten?
- Har du noen gang vært i en lignende situasjon, og hva lærte du av det?
Hva betyr det for deg å være en god venn?
Oppmuntrer til å reflektere over kvaliteter som er viktige i vennskap.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hvilke egenskaper ser du etter i vennene dine?
- Hvordan kan du vise at du er en god venn?
- Har du noen gang gjort noe for å være en bedre venn?
Hvordan kan man håndtere konflikter med vennene sine på en positiv måte?
Spørsmålet oppfordrer til å tenke på konstruktive løsninger når det oppstår uenigheter.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hva er noen måter du har løst konflikter på før?
- Hva tror du er viktig å huske på når man løser konflikter?
- Hvordan kan man unngå konflikter i vennskap?
Hva betyr det for deg å være en god venn?
Hensikten er å få barn til å reflektere over hva de mener skaper et solid vennskap.
Oppfølgingsspørsmål:
- Hvilke egenskaper ser du etter i vennene dine?
- Kan du gi et eksempel på en situasjon der du har vært en god venn?
- Hvordan kan du bli en enda bedre venn i fremtiden?