Viser 11 spørsmål

Hva er noe du har lært fra vennene dine?

Oppfordrer til refleksjon over læring i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke egenskaper har vennene dine som du beundrer?
  • Hvordan har vennene dine påvirket deg?
  • Hva kan du lære av vennene dine i fremtiden?

Hva kan du gjøre hvis du ser at noen er alene på lekeplassen?

Reflekterer over handlinger for å inkludere andre.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvorfor tror du det er viktig å inkludere andre?
  • Hvordan ville du følt deg hvis noen kom for å prate med deg?
  • Kan du tenke på måter å være vennlig på?

Hvordan kan man sette grenser i vennskap?

Få barn til å tenke på viktigheten av grensesetting.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Har du noen gang følt at du trenger å sette en grense med en venn?
  • Hva kan skje hvis man ikke setter grenser?
  • Hvordan kan man kommunisere disse grensene til vennene?

Hva ville du gjort hvis en venn ble utestengt fra en gruppe?

Fremmer tanker om rettferdighet og hvordan handle i sosiale situasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan ville du føle deg i den situasjonen?
  • Hva tror du vennens reaksjon ville vært?
  • Hva kan du gjøre for å støtte vennen din?

Hva gjør deg komfortabel med å være deg selv rundt vennene dine?

Fremmer refleksjon over selvbilde og aksept i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Er det noe du pleier å skjule for vennene dine?
  • Hva synes vennene dine om deg som gjør at du føler deg akseptert?
  • Hvordan kan du hjelpe venner til å føle seg komfortable med seg selv?

Hvordan kan lojalitet være viktig i vennskap?

Oppfordrer til å vurdere betydningen av lojalitet mellom venner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på når du har vært lojal mot en venn?
  • Hva føler du om venner som ikke er lojale?
  • Hvordan kan lojalitet bygge sterkere vennskap?

Hva gjør at du føler deg inkludert i en gruppe?

Tar for seg følelsen av tilhørighet i sosiale sammenhenger.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva kan du gjøre for å inkludere andre?
  • Hvilke situasjoner får deg til å føle deg litt utenfor?
  • Hvordan kan du bidra til å skape et inkluderende miljø?

Hvordan ville du håndtert en konflikt med en venn?

Oppfordrer til å tenke på konstruktiv konfliktløsning.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva slags kommunikasjon ville vært viktig i den situasjonen?
  • Hvordan ville du føle deg etter å ha løst konflikten?
  • Har du noen gang vært i en lignende situasjon, og hva lærte du av det?

Hva betyr det for deg å være en god venn?

Oppmuntrer til å reflektere over kvaliteter som er viktige i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke egenskaper ser du etter i vennene dine?
  • Hvordan kan du vise at du er en god venn?
  • Har du noen gang gjort noe for å være en bedre venn?

Hvordan kan man håndtere konflikter med vennene sine på en positiv måte?

Spørsmålet oppfordrer til å tenke på konstruktive løsninger når det oppstår uenigheter.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva er noen måter du har løst konflikter på før?
  • Hva tror du er viktig å huske på når man løser konflikter?
  • Hvordan kan man unngå konflikter i vennskap?

Hva betyr det for deg å være en god venn?

Hensikten er å få barn til å reflektere over hva de mener skaper et solid vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke egenskaper ser du etter i vennene dine?
  • Kan du gi et eksempel på en situasjon der du har vært en god venn?
  • Hvordan kan du bli en enda bedre venn i fremtiden?