Viser 11 spørsmål

Hva betyr det for deg å tenke kritisk?

Får deltakerne til å reflektere over sin egen forståelse av kritisk tenking.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan skiller kritisk tenkning seg fra vanlig tenkning?
  • Når føler du at du tenker mest kritisk?
  • Hvilke verktøy kan hjelpe deg med å utvikle kritisk tenkning videre?

På hvilken måte kan vår kulturelle bakgrunn påvirke vår tenkning?

Gir innsikt i hvordan kulturformer og perspektiver kan påvirke meningsdannelse.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke kulturelle påvirkninger har du vært bevisst på i din egen tenkning?
  • Kan du identifisere situasjoner der kulturelle forskjeller skapte misforståelser?
  • Hvordan kan du være mer åpen for andre kulturers perspektiver?

Hvordan påvirker følelser din vurdering av informasjon?

Åpner opp for å utforske hvordan følelsesmessige reaksjoner kan farge vurderinger.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du huske et eksempel der følelser påvirket dine avgjørelser?
  • Hvordan kan du skille mellom følelser og rasjonell tenkning?
  • Hva fungerer best for deg for å håndtere følelsene dine i beslutningsprosessen?

Hva lærte du av en situasjon der du måtte omformulere din mening?

Oppfordrer til refleksjon over personlig utvikling og endring av synspunkter.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke faktorer bidro til at du endret mening?
  • Hvordan håndterte du motstanden fra andre?
  • Har erfaringene endret måten du tilnærmer deg nye meninger på?

Hvordan kan du bruke logisk resonnering i hverdagen?

Inspirasjon til å anvende logikk i dagligdagse beslutninger og vurderinger.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et konkret eksempel på logisk resonnering i en situasjon du har hatt?
  • Hvilke utfall kan logisk resonnering føre til, både positive og negative?
  • Hvordan kan du forbedre evnene dine til logisk tenking?

Hva kan være konsekvensene av å stole blindt på en kilde?

Hjelper til å forstå risikoen ved å ikke være kritisk til informasjon.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Har du noen gang opplevd negative konsekvenser av slik tillit?
  • Hvordan kan du være mer skeptisk til informasjon i fremtiden?
  • Hvilke alternativer har du til å stole blindt på en kilde?

Hvordan skiller du mellom fakta og meninger i en debatt?

Oppmuntrer til å analysere argumenter og skille objektive data fra subjektive synspunkter.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du komme med eksempler på fakta brukt i debatter?
  • Hvordan kan meninger bli presentert som fakta?
  • Hvilken innvirkning har dette på dine egne holdninger?

Hvordan vurderer du troverdigheten til informasjon du møter?

Hjelper til med å skille mellom troverdig og udokumentert informasjon.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke kriterier bruker du for å vurdere kilder?
  • Er det informasjon som overrasker deg i vurderingen din?
  • Kan det være at din evaluering påvirkes av personlige meninger?

Hva ligger bak din første reaksjon på en nyhetssak?

Fremmer bevissthet om egne fordommer og reaksjoner i møte med informasjon.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke kilder baserer du din initiale reaksjon på?
  • Har du sjekket om nyheten er bekreftet av flere kilder?
  • Hvordan kan andre perspektiver påvirke din oppfatning av saken?

Hva er forskjellen mellom fakta og mening i en debatt?

Spørsmålet bidrar til å skille mellom objektiv informasjon og subjektive oppfatninger.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan kan man konstruere argumenter som er basert på fakta?
  • Kan det være slik at meninger også kan ha et element av sannhet? Hvordan?
  • Hvordan påvirker tro og følelser måten vi tolker fakta på?

Hvordan vurderer du om en kilde er troverdig?

Hensikten er å utvikle evnen til kritisk vurdering av informasjon og kilder.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke kriterier ser du etter for å vurdere informasjonens pålitelighet?
  • Har du opplevd å bli lurt av falsk informasjon? Hvordan håndterte du det?
  • Hvordan kan man identifisere skjevheter i kilder eller rapportering?