Viser 148 spørsmål

Hva er forskjellen mellom å kritisere noen og å gi konstruktiv tilbakemelding?

Oppfordrer til refleksjon over hvordan vi kommuniserer med hverandre.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan ville du reagert på kritikk?
  • Hva mener du er en god måte å gi tilbakemelding på?
  • Kan du gi et eksempel på konstruktiv tilbakemelding du har gitt eller fått?

Hvor viktig er det å ha empati for andre? Hva betyr det for deg?

Hjelper til å forstå verdien av empati i samfunn og relasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på når empati har gjort en forskjell for deg eller noen andre?
  • Hvordan kan vi trene på å bli mer empatiske?
  • Hva tenker du om situasjoner der folk mangler empati?

Hvordan kan vi lære av våre feil og ta ansvar for dem?

Oppfordrer ungdommer til å se på ansvarlighet og læring fra erfaringer.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilken feil har lært deg mest i livet ditt?
  • Hvordan kan du be om unnskyldning på en meningsfull måte?
  • Hva kan man gjøre om man opplever vanskeligheter med å ta ansvar?

Er det alltid feil å stjele, uansett situasjonen?

Fremmer diskusjon om moral og situasjonsbetinget etikk.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke omstendigheter kan rettferdiggjøre å stjele?
  • Hvordan ville du følt det etter å ha stjålet noe?
  • Kan du tenke deg en situasjon der du ville vurdert å stjele?

Bør man alltid sette andres behov foran sine egne?

Hjelper med å utforske balansen mellom egoisme og altruism.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel der du har gjort dette?
  • Når kan det være viktig å ta vare på seg selv først?
  • Hvordan finner man en balanse mellom sine egne behov og andres?

Hva er din oppfatning av hvordan vi skal behandle mennesker som er forskjellige fra oss?

Oppfordrer til refleksjon over respekt og likeverd.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvorfor er det viktig å respektere ulikhet?
  • Kan du tenke deg en situasjon der du lærte noe fra noen som er forskjellig fra deg?
  • Hvordan kan vi skape et mer inkluderende fellesskap?

Når er det riktig å stå opp mot mobbing?

Hjelper ungdommer med å tenke gjennom når og hvordan de skal ta stilling til mobbing.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva ville du gjort hvis du så noen bli mobbet?
  • Hva hindrer folk fra å si ifra om mobbing?
  • Hvordan kan vi støtte hverandre i kampene mot mobbing?

Hvorfor tror du vi har regler i samfunnet?

Oppfordrer til refleksjon om nødvendigheten av regler og lover.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva skjer om vi ikke har noen regler?
  • Er det noen regler du synes er unødvendige?
  • Kan du tenke deg en situasjon der en regel kan være urettferdig?

Hva betyr rettferdighet for deg? Kan rettferdighet variere fra person til person?

Hjelper til med å forstå begrepet rettferdighet og hvordan det oppleves ulikt.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på en situasjon der du følte at rettferdighet ikke ble oppfylt?
  • Hva synes du om systemer som prøver å skape rettferdighet, som domstoler?
  • Hvordan kan vi fremme rettferdighet i samfunnet vårt?

Er det viktig å alltid si sannheten? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Oppfordrer til refleksjon over ærlighet og konsekvensene av løgn.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva tenker du om situasjoner der en løgn kan beskytte noen?
  • Kan ærlighet noen ganger føre til negative konsekvenser?
  • Hvordan ville du reagert om noen løy til deg?

Hva betyr respekt for andre for deg, og hvordan viser du det i hverdagen?

Fremmer refleksjon på hvordan vi kan vise respekt i våre relasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på en situasjon der du viste respekt?
  • Hvordan tror du respekten du viser påvirker andre mennesker?
  • Hva mener du er viktigst for å opprettholde respekt mellom mennesker?

Er det noen situasjoner der det er greit å lyve? Hva tenker du?

Oppfordrer til refleksjon over ærlighet og de etiske dilemmaene rundt det å lyve.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva ville være konsekvensene av å lyve i disse situasjonene?
  • Har du noen gang vært i en situasjon der du følte at du måtte lyve?
  • Hvordan ville du reagert dersom noen lyver for deg?

Hva er konsekvensene av utestengelse fra en vennegjeng?

Refleksjon rundt effektene av å bli utelatt fra sosiale grupper.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Har du selv opplevd utestengelse, og hvordan påvirket det deg?
  • Hvordan tror du man kan støtte noen som opplever utestengelse?
  • Hvilke lærdommer kan man ta med seg fra situasjoner der man har følt seg utelatt?

Hvordan kan du være deg selv i en vennegjeng?

Oppmuntrer til tanker om autenticitet i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Har du noensinne følt at du måtte endre deg for å passe inn?
  • Hva kan du gjøre for å styrke din egen identitet blant venner?
  • Hvordan reagerer vennene dine når du er deg selv?

Hva gjør et vennskap sterkt?

Utforsker hvilken rolle ulike elementer har i sterke vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke kvaliteter setter du pris på hos vennene dine?
  • Kan du nevne noe du mener er nødvendig for å opprettholde et godt vennskap?
  • Hvordan jobber du selv for å styrke vennskapene dine?

Hvorfor er tillit viktig i vennskap?

Reflekterer over betydningen av tillit i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva har skjedd når tilliten har blitt brutt i vennskap før?
  • Kan du beskrive et vennskap der tillit var avgjørende?
  • Hvordan bygger du tillit i nye vennskap?

Hvordan kan du sette sunne grenser i vennskap?

Oppfordrer til refleksjon om viktigheten av grenser i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva tror du kan skje hvis man ikke setter grenser?
  • Kan du gi et eksempel på en grense du har følt var nødvendig?
  • Hvordan kan du kommunisere grensene dine til vennene dine?

Hva gjør at du føler deg tilhørende i en vennegjeng?

Utforsker faktorer som gir en følelse av tilhørighet.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du dele en opplevelse der du virkelig følte deg som en del av gruppen?
  • Hvordan reagerer du hvis du føler deg ekskludert?
  • Er det noe du savner fra vennene dine for å føle deg mer inkludert?

Hvordan påvirker sosiale medier vennskapene dine?

Reflekterer over innflytelsen av sosiale medier på relasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Har sosiale medier forbedret eller svekket vennskapene dine?
  • Hvilke aspekter av sosiale medier liker du ved å bruke det med venner?
  • Hvordan ville vennskapene dine vært uten sosiale medier?

Hvordan kan man håndtere konflikter med venner på en konstruktiv måte?

Undersøker strategier for å takle konflikter i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Har du vært i en konflikt med en venn? Hvordan løste du det?
  • Hva tror du er de vanligste årsakene til konflikter blant venner?
  • Hvilke verktøy tror du kan hjelpe deg med å unngå konflikter?