Viser 148 spørsmål

Hvordan ville du handlet hvis du så noen bli urettferdig behandlet?

Hensikten er å oppmuntre til refleksjon om rettferdighet og ansvar.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva slags følelser ville du hatt i den situasjonen?
  • Hvilken handling ville vært mest rettferdig?
  • Hvordan kan vi stå opp for rettferdighet i hverdagen?

Hva er mot og hvorfor er det viktig?

Dette spørsmålet oppfordrer til refleksjon om modige handlinger i hverdagen.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du tenke på en situasjon der du må være modig?
  • Hvordan ville du føle deg etter å ha vært modig?
  • Hvorfor tror du noen har mer mot enn andre?

Er det riktig å følge regler alltid? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Spørsmålet utforsker forholdet mellom regler og etiske valg.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på en regel du ikke alltid vil følge?
  • Hva tror du kan skje hvis vi ikke følger regler?
  • Hvordan bestemmer vi hvilke regler som er viktige?

Hvordan kan vi bidra til et bedre fellesskap?

Dette spørsmålet får barn til å tenke på ansvar og fellesskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva kan du gjøre for å hjelpe andre?
  • Hvorfor er det viktig å ta vare på samfunnet vårt?
  • Hvordan kan små handlinger ha stor betydning?

Hva betyr det å være en god venn?

Spørsmålet oppmuntrer til refleksjon rundt vennskap og gode verdier.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du nevne tre ting som kjennetegner en god venn?
  • Hvordan kan du være en god venn for andre?
  • Hvilke verdier er viktige i vennskap?

Hvorfor er det viktig å respektere forskjeller mellom mennesker?

Hensikten er å fremme tanken om likeverd og respekt for mangfold.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva gjør oss forskjellige fra hverandre?
  • Hvordan kan vi vise respekt for andre?
  • Hvordan ville verden vært uten respekt for forskjeller?

Er det alltid galt å lyve? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Spørsmålet undersøker kompleksiteten i ærlighet og situasjoner der løgn kan virke akseptabelt.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du tenke deg en situasjon der det kan være greit å lyve?
  • Hvordan ville du ha det med å lyve?
  • Hvilke konsekvenser kan det ha å lyve?

Hvordan ville du følt det hvis du ble mobbet?

Dette spørsmålet får barn til å tenke om empati og konsekvensene av mobbing.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke følelser ville du opplevd?
  • Hva tror du er grunnen til at noen mobber?
  • Hvordan kan du hjelpe noen som blir mobbet?

Hva betyr det å være ærlig, og hvorfor er det viktig?

Hensikten er å utforske verdien av ærlighet og dens betydning i relasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på når du har vært ærlig?
  • Hvordan følte du deg etter å ha vært ærlig?
  • Hva skjer når noen ikke er ærlige?

Hvorfor tror du at vi har regler i samfunnet?

Spørsmålet oppmuntrer til refleksjon om betydningen av regler og hvilke verdier de representerer.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva skjer med samfunnet hvis vi ikke hadde noen regler?
  • Kan du gi et eksempel på en regel du mener er spesielt viktig?
  • Hvilke konsekvenser kan det få for andre når noen bryter reglene?

Er det alltid viktig å være ærlig, selv om det kan såre noen?

Dette spørsmålet utforsker dilemmaet mellom ærlighet og hensyn til andres følelser.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du tenke deg en situasjon der ærlighet kan være vanskelig?
  • Hvorfor tror du at noen velger å lyve i stedet for å være ærlige?
  • Hva ville du gjort hvis vennen din spurte om dressen hans så pen ut, men du ikke syntes det?

Hva er noe du har lært fra vennene dine?

Oppfordrer til refleksjon over læring i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke egenskaper har vennene dine som du beundrer?
  • Hvordan har vennene dine påvirket deg?
  • Hva kan du lære av vennene dine i fremtiden?

Hva kan du gjøre hvis du ser at noen er alene på lekeplassen?

Reflekterer over handlinger for å inkludere andre.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvorfor tror du det er viktig å inkludere andre?
  • Hvordan ville du følt deg hvis noen kom for å prate med deg?
  • Kan du tenke på måter å være vennlig på?

Hvordan kan man sette grenser i vennskap?

Få barn til å tenke på viktigheten av grensesetting.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Har du noen gang følt at du trenger å sette en grense med en venn?
  • Hva kan skje hvis man ikke setter grenser?
  • Hvordan kan man kommunisere disse grensene til vennene?

Hva ville du gjort hvis en venn ble utestengt fra en gruppe?

Fremmer tanker om rettferdighet og hvordan handle i sosiale situasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan ville du føle deg i den situasjonen?
  • Hva tror du vennens reaksjon ville vært?
  • Hva kan du gjøre for å støtte vennen din?

Hva gjør deg komfortabel med å være deg selv rundt vennene dine?

Fremmer refleksjon over selvbilde og aksept i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Er det noe du pleier å skjule for vennene dine?
  • Hva synes vennene dine om deg som gjør at du føler deg akseptert?
  • Hvordan kan du hjelpe venner til å føle seg komfortable med seg selv?

Hvordan kan lojalitet være viktig i vennskap?

Oppfordrer til å vurdere betydningen av lojalitet mellom venner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på når du har vært lojal mot en venn?
  • Hva føler du om venner som ikke er lojale?
  • Hvordan kan lojalitet bygge sterkere vennskap?

Hva gjør at du føler deg inkludert i en gruppe?

Tar for seg følelsen av tilhørighet i sosiale sammenhenger.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva kan du gjøre for å inkludere andre?
  • Hvilke situasjoner får deg til å føle deg litt utenfor?
  • Hvordan kan du bidra til å skape et inkluderende miljø?

Hvordan ville du håndtert en konflikt med en venn?

Oppfordrer til å tenke på konstruktiv konfliktløsning.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva slags kommunikasjon ville vært viktig i den situasjonen?
  • Hvordan ville du føle deg etter å ha løst konflikten?
  • Har du noen gang vært i en lignende situasjon, og hva lærte du av det?

Hva betyr det for deg å være en god venn?

Oppmuntrer til å reflektere over kvaliteter som er viktige i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke egenskaper ser du etter i vennene dine?
  • Hvordan kan du vise at du er en god venn?
  • Har du noen gang gjort noe for å være en bedre venn?