Viser 146 spørsmål

Hva betyr det å ta ansvar for sine handlinger?

Hjelper barna til å forstå konsekvenser av sine handlinger.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på når du måtte ta ansvar?
  • Hvordan følte du deg etter å ha tatt ansvar?
  • Hvorfor tror du det er viktig å være ansvarlig?

Hvorfor er det bra å være inkluderende?

Oppmuntrer til refleksjon om inkludering og fellesskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du tenke på en gang du inkluderte noen?
  • Hvordan føler du deg når du blir inkludert?
  • Hva tror du skjer hvis noen blir ekskludert?

Hva gjør du hvis du ser noen bli mobbet?

Hjelper barna til å tenke på hvordan de kan handle i vanskelige situasjoner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan ville du følt deg i den situasjonen?
  • Hva kan du si eller gjøre for å hjelpe?
  • Hvorfor er det viktig å støtte de som blir mobbet?

Hvorfor kan regler være nyttige?

Få barna til å tenke på formålet med regler.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på en regel du følger?
  • Hvordan ville det vært uten regler?
  • Hva tror du skjer når folk ikke følger reglene?

Hva betyr det å være rettferdig?

Hjelper barna til å forstå begrepet rettferdighet.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du fortelle om en gang du var rettferdig mot noen?
  • Hvordan ville du følt det hvis noen ville vært urettferdig med deg?
  • Hvorfor tror du folk ønsker å være rettferdige?

Hvorfor er det viktig å respektere andre?

Oppfordrer barna til å tenke på respekt og hva det betyr.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på hvordan du viser respekt?
  • Hvordan merker du når noen respekterer deg?
  • Hva tror du skjer når folk ikke respekterer hverandre?

Hva betyr det å dele med andre?

Få barna til å reflektere over verdien av deling.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du huske gangen du delte noe med noen?
  • Hvordan reagerte den andre personen?
  • Hvordan følte du deg etter å ha delt?

Hvorfor er det viktig å fortelle sannheten?

Oppmuntrer barna til å tenke på ærlighetens verdi.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Har du noen gang fortalt en løgn? Hvordan føltes det?
  • Hvordan kan ærlighet påvirke vennskap?
  • Hvilke konsekvenser tror du løgner kan ha?

Hva betyr det å være snill mot andre?

Hjelper barna å tenke på hva snillhet er og hvordan det påvirker andre.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på når du var snill mot noen?
  • Hvordan følte du deg da du var snill?
  • Hvordan tror du den andre personen følte seg?

Hvorfor er det viktig å dele med andre?

Får barna til å tenke over betydningen av deling og fellesskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan føler du deg når noen deler noe med deg?
  • Kan du tenke deg en situasjon hvor deling kan hjelpe andre?
  • Hva skjer hvis ingen deler med hverandre?

Hva betyr det å være en god venn?

Hjelper barna med å reflektere over verdien av vennskap og hvordan man behandler andre.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du gi et eksempel på hvordan du kan være en god venn?
  • Hvordan ville det føles å ikke ha en god venn?
  • Hva kan vi gjøre for å bli bedre venner?

Hvordan kan man løse en uenighet mellom venner?

Fremmer gode metoder for løsning av konflikter.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Har du vært med på å løse en konflikt? Hva skjedde?
  • Hvorfor er det viktig å snakke sammen når man er uenige?
  • Hvordan kan du hjelpe en venn som krangler med en annen venn?

Hvordan kan du være deg selv med vennene dine?

Hjelper barn å forstå viktigheten av å være autentisk i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Føler du at du kan være deg selv med vennene dine? Hvorfor?
  • Hvordan kan du oppmuntre vennene dine til å være seg selv?
  • Hva betyr det å være 'seg selv' for deg?

Hva tror du er det viktigste i et vennskap?

Fremmer diskusjon om hva som gjør vennskap verdifulle.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du nevne tre ting som er viktige i vennskap?
  • Hvordan kan du være sikker på at vennene dine føler seg verdifulle?
  • Hva kan skje hvis noen glemmer det viktigste i et vennskap?

Hvordan kan du vise at du bryr deg om vennene dine?

Oppmuntrer til handlinger som viser omtanke og vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvilke små ting kan du gjøre for å glede vennene dine?
  • Hvordan føles det når du viser at du bryr deg?
  • Hva er noe fint du kan gjøre for en venn i dag?

Hva betyr det å ha mange venner?

Hjelper barn å reflektere over antall venner og hva det betyr.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Føler du deg bedre med mange venner eller bare noen få?
  • Hvordan kan du være en venn for flere folk?
  • Hva slags vennskap kan være de beste?

Hvordan kan det føles å være alene sammen med en venn?

Fremmer refleksjon om kvaliteten av samvær med venner.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Liker du å være alene med venner? Hvorfor?
  • Hva liker du å gjøre når dere er alene sammen?
  • Hvordan kan du skape gode øyeblikk når dere er alene?

Hva gjør du hvis du og en venn har en krangel?

Oppfordrer til problemløsning og konfliktløsning.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan føles det å krangle med en venn?
  • Hva er en god måte å løse en krangel på?
  • Kan det være bra å krangle noen ganger? Hvorfor?

Hva gjør at du føler deg trygg med vennene dine?

Fremmer diskusjon om tillit og trygghet i vennskap.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Kan du huske en situasjon hvor du følte deg trygg med en venn?
  • Hva kan venner gjøre for å bygge tillit?
  • Hvordan kan du være en trygg venn for andre?

Har du noen gang følt deg utenfor i leken?

Oppmuntrer til refleksjon om opplevelser av utestenging.

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan føltes det da du var alene?
  • Hva kunne vennene dine ha gjort for å inkludere deg?
  • Hva ville du gjort for å hjelpe noen som føler seg utenfor?